Ορολογία του Ταγκό


Οδηγός για την προφορά των λέξεων (για να καταλαβαίνουμε τι διαβάζουμε):
Το “y” προφέρεται "ι".
Το “qu” θυμίζει το δικό μας “κ”.
Το “z” προφέρεται “s”.
Το “j” προφέρεται όπως το “χ”, αλλά πιο παχύ.

| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | L | M | O | P | R | S | T | V | Z |

A

Abrazo:Σημαίνει «αγκαλιά» και αναφέρεται στο κράτημα του αργεντίνικου ταγκό.
Adelante:Προς τα μπρος.
Adorno:Στόλισμα, διακόσμηση. Το χρησιμοποιεί η ντάμα για να κάνει πιο όμορφη τη κίνησή της. Περιγράφει τη κλειστή αγκαλιά στο tango milonguero όπου μια μικρή κλήση του κορμού προς τα εμπρός, εξασφαλίζει ικανοποιητική απόσταση στα πόδια του ζευγαριού.
Aficionado:Από τη λέξη aficion που σημαίνει «οπαδός», «υποστηρικτής». Στο ταγκό αναφέρεται σε κάθε φανατικό οπαδό του αργεντίνικου ταγκό.
Al costado:Προς το πλάι.
Amague:Από τη λέξη amagar που σημαίνει «κάνω απειλητικές κινήσεις». Το amague είναι μία «διακοσμητική» κίνηση την οποία οδηγεί ο καβαλιέρος ή την κάνει ένας από τους παρτενέρ από μόνος του προτού κάνουν ένα βήμα. Π.χ. το χτύπημα (frappe) ή το σήκωμα του ελεύθερου ποδιού προτού αυτό κινηθεί.
Apilado Style:Σημαίνει «προσκολλημένος». Αναφέρεται στο κράτημα του αργεντίνικου ταγκού, όπου η ντάμα αγκαλιάζει τον καβαλιέρο από τον λαιμό.
Arrastre:Από τη λέξη arrastrar που σημαίνει «σέρνω». Συνώνυμο με τη λέξη barida (μπαρίδα). Το σύρσιμο του ποδιού (του ενός από τον άλλον) με απόλυτη επαφή κατα τη διάρκεια ενός βήματος, απο ένα σημείο σε ένα άλλο.
Arrepentida:Σημαίνει «αλλαγή γνώμης». Στο ταγκό, είναι μία ομάδα βημάτων που επιτρέπει στο ζευγάρι που χορεύει να αποφύγει την σύγκρουση με άλλα ζευγάρια.
Atras:Προς τα πίσω.


B

Bailar:Χορεύω.
Bailarin:Ο επαγγελματίας ή ένας καταξιωμένος χορευτής.
Bailongo:Μία λέξη της αργκό για την αναφορά χόρου όπου συγκεντρώνονταιάτομα για να χορέψουν.
Balanceo:Βαθιά αλλαγή βάρους με επαναφορά. Βήμα ελέγχου του καβαλιέρου με ταυτόχρονο χαμήλωμα του κέντρου βάρους του ζευγαριού, με σκοπό να αποφευχθούν πιθανές συγκρούσεις, με πιθανή αλλαγή κατευθυνσης σε μικρό χώρο. Επισης είναι και η αργή μετατόπιση του βαρους απο το ένα πόδι στο άλλο για λόγους μουσικότητας ή και για να επαναπροσδιορισθεί ο ρυθμός που θα χορέψει το ζευγάρι.
Baldosa:Μία φιγούρα κατά σε σχήμα τετράγωνο. Μετονομάστηκε από το ασπρόμαυρο καρό (σαν σκακιέρα) πάτωμα που συνήθως υπάρχουν στο Buenos Aires.
Barrida:Το «σκούπισμα». Μία κίνηση κατά τα πόδια των παρτενέρ διασχίζουν το ένα το άλλο σε πολύ κοντινή απόσταση (έχοντας επαφή). Γνωστή και ως llevada ή arrastre.
Barrio:Μία περιοχή, μία γειτονιά.
Basico:Το βασικό βήμα. Υπάρχουν διάφορα βασικά βήματα, αλλά το πιο χαρακτηριστικό είναι αυτό με τους οχτώ χτύπους. (βλ. salida)
Bicicleta: Σημαίνει «ποδήλατο». Στο ταγκό είναι μία κυκλική κίνηση των πελμάτων που καθοδηγείται από τον καβαλιέρο, ενώ τα πέλματα των παρτενέρ έχουν επαφή όπως στο barrida.
Boleo:Από τη λέξη bolear που σημαίνει «πετώ». Κίνηση της ντάμας (σπάνια και του καβαλιέρου). Μπροστά ή πίσω σήκωμα του ποδιού με ταυτόχρονο πίβοτ στον άξονα, που τις περισσότερες φορές δίνεται από τον καβαλιέρο. Μπορεί να γίνει και με πρωτοβουλία της ντάμας σαν στολίδι. Τις περισσότερες φορές εξασφαλίζει αλλαγή κατεύθυνσης. Σε πίστες με πολύ κόσμο πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή. Υπάρχει και η επιλογή, το πόδι να μην σηκωθεί από το έδαφος.


C

Cabeceo: Παραδοσιακή τεχνική επιλογής παρτενέρ.
Cadena:Σημαίνει «αλυσίδα». Στο ταγκό είναι μία ακροβατική και έντονα θεατρική φιγούρα, κατά την οποία οι παρτενέρ περιστρέφονται με ταχύτητα στην πίστα (είτε προς τα αριστερά, είτε προς τα δεξιά), κάνοντας διαδοχικά amagues ή ganchos. Σε μία παραλλαγή του βήματος, ο καβαλιέρος σταυρώνει τα πόδια του (σε εξωτερική πλευρά) διευθύνοντας την ντάμα σε αλλαγή κατεύθυνσης για να την κρατήσει μπροστά του, ή εναλλακτικά πηγαίνει γύρω από αυτήν φέρνοντας αντίστοιχα αυτήν γύρω από αυτόν.
Cadencia:Μία βαθιά αλλαγή βάρους με επαναφορά, που συνήθως διευθύνει ο καβαλιέρος στην ντάμα καθώς πατάει μπροστά και αριστερά. Είναι χρήσιμο για την αποφυγή σύγκρουσης με άλλα ζευγάρια στην πίστα και για αλλαγή κατεύθυνσης σε μικρούς χώρους. Μπορεί να αναφέρεται και σε μία ανεπαίσθητη μεταφορά βάρους από πόδι σε πόδι, που κάνει ο καβαλιέρος πριν από το ξεκίνημα του χορού για να δώσει τον ρυθμό στην ντάμα, ώστε να ξεκινήσει με το σωστό πόδι.
Caida:Σημαίνει «πτώση». Στο ταγκό είναι ένα βήμα κατά το οποίο ο καβαλιέρος κάνοντας ένα βήμα πίσω βυθίζεται στο πόδι που στηρίζει το βάρος και σταυρώνει το ελεύθερο πόδι μπροστά, χωρίς να πάρει το βάρος, ενώ διευθύνει την ντάμα να κινηθεί προς τα μπρος σε εξωτερική θέση παρτενέρ, και να μιμηθεί τις κινήσεις του καβαλιέρου. Μπορεί να γίνει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.
Calesita:Σημαίνει «καρουσέλ». Στο ταγκό είναι μία φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος τοποθετεί την ντάμα στο ένα πόδι με ένα μικρό σήκωμα, και έπειτα περιστρέφεται γύρω της, φροντίζοντας να διατηρήσει το κέντρο της και περιστρέφοντάς την πάνω στο πόδι που στηρίζεται.
Caminada: Το περπάτημα ή και το βήμα στο tango.
Caminar:Σημαίνει «περπατώ». Ο βηματισμός στο αργεντίνικο ταγκό είναι όμοιος με το φυσικό βάδισμα, με τη διαφορά ότι το πέλμα πατάει στο έδαφος με τη μύτη πρώτα, και όχι με το τακούνι. Το σώμα και το πόδι πρέπει να κινηθούν μαζί για να υπάρχει ισορροπία. Ο βηματισμός στο ταγκό θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από σταθερότητα και συνεχή ροή.
Canyengue:Ένα πολύ παλιό στιλ αργεντίνικου ταγκό που ήταν δημοφιλές από το 1900 ως το 1940 και έμοιαζε αρκετά όσον αφορά στον ρυθμό στην σημερινή milonga.
Caricias: Σημαίνει «χάδια». Στο ταγκό είναι μία απαλή κίνηση κατά την οποία το πόδι ή το παπούτσι ενός χορευτή χαϊδεύει κάποιο σημείο του σώματος (συνήθως το πόδι) του άλλου χορευτή. Μπορεί να γίνει διακριτικά ή με έντονη δραματικότητα. (βλ. adorno, firulete και lustrada)
Carousel: Αναφέρεται στην φιγούρα molinete con sacadas που γίνεται στην αριστερή πλευρά του καβαλιέρου και κλείνει με ochos.
Carpa: Σημαίνει «σκηνή». Είναι μία φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος διευθύνει την ντάμα έτσι ώστε να ισορροπήσει στο ένα πόδι και έπειτα απομακρύνεται με αποτέλεσμα να γείρει η ντάμα προς το μέρος του.
Castigada: Από τη λέξη castigar που σημαίνει «τιμωρώ». Στο ταγκό αναφέρεται στο σήκωμα του ελεύθερου ποδιού της ντάμας που ακολουθείται από το λύγισμα του γονάτου και το «χάιδεμα» της εξωτερικής πλευράς του άλλου ποδιού. Συνήθως αποτελεί διακοσμητική κίνηση πριν από ένα μπροστινό βήμα. Μπορεί να γίνει σαν στολίδι μετά απο parada (σταμάτημα) ή πριν απο ένα ocho (οκτάρι).
Chiche: Μικρά διακοσμητικά χτυπήματα με το πέλμα του ελεύθερου ποδιού μπροστά ή πίσω από το πόδι που στηρίζει το βάρος. (βλ. adorno και firulete)
Cierre: Μία ακολουθία τριών βημάτων (6-7-8) που ολοκληρώνεται με τα πέλματα σε πρώτη θέση (κλειστά).
Colgada: Μία περιστροφική κίνηση που εκτελείται από ένα ζευγάρι στο τέλος ενός barrida, όπου οι χορευτές γέρνουν μακριά ο ένας από τον άλλο και περιστρέφονται με μεγάλη ταχύτητα μέχρι να σταματήσει ο άντρας πατώντας προς τα πίσω.
Compadrito: Αλήτης, κακούργος, άνθρωπος του δρόμου. Αυτοί επινόησαν το αργεντίνικο ταγκό (με τη μορφή που το γνωρίζουμε).
Contrapaso: Ένα βήμα που γίνεται όταν ο χορευτής κλειδώνει το ένα πόδι πίσω από το άλλο (π.χ. το δεξί πόδι πατάει μπροστά, το αριστερό κλειδώνει πίσω του, έπειτα το δεξί πατάει ξανά μπροστά). Μπορεί να γίνει σε κανονικό ή διπλό χρόνο. (βλ. rabona και traspie)
Corrida: Από τη λέξη correr που σημαίνει «τρέχω». Στο ταγκό είναι μια σύντομη ακολουθία γρήγορων βημάτων.
Corrida Garabito: Ένα βήμα της milonga, κατά το οποίο οι παρτενέρ προσπερνούν διαδοχικά ο ένας τον άλλο, ο άντρας με το δεξί πόδι και η ντάμα μιμούμενη την κίνησή του με το αριστερό σε espejo, και έπειτα περιστρέφονται ταυτόχρονα πάνω στο πόδι που στηρίζονται για να ξαναβρεθούν απέναντι. Μπορεί να γίνει με επαναλήψεις.
Corte: Σημαίνει «κοφτός». Στο ταγκό, το corte είναι η διακοπή της μουσικής είτε προσθέτοντας ένα μουσικό χτύπο στην κίνηση, είτε παραμένοντας σε μία χορευτική πόζα για μερικούς χτύπους.
Cruzada: Σημαίνει «σταυρώνω». Cruzada, στο ταγκό, ονομάζεται το σταύρωμα του ενός ποδιού μπροστά ή πίσω από το άλλο.
Cuadrado: Σημαίνει «τετράγωνο». Στο ταγκό είναι ένα βήμα σε σχήμα τετράγωνο. (βλ. baldosa)
Cuartas: Σημαίνει «πόζες». Στο ταγκό είναι χορευτικές πόζες που προσδίδουν ένα δραματικό στοιχείο στο τέλος του χορού. Πιο εντυπωσιακές (θεατρικές) και με μεγάλη διάρκεια χρησιμοποιούνται στο tango fantasia. Στο salon style tango οι πόζες είναι πιο απαλές, ενώ στην milonga απουσιάζουν εντελώς. (βλ. corte)
Cuatro: Μία φιγούρα κατά την οποία η ντάμα τινάζει το ελεύθερό της πόδι στην εξωτερική πλευρά του άλλου ποδιού, διατηρώντας επαφή ανάμεσα στα γόνατά της, σχηματίζοντας προσορινά τον αριθμό τέσσερα. (βλ. amague)
Cunita: Σημαίνει «λίκνο». Στο ταγκό είναι μία επιτόπου κίνηση προς τα μπρος και προς τα πίσω που χρησιμεύει στις αλλαγές κατεύθυνσης. Η κίνηση μπορεί να γίνει περιστροφικά προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά (με το αριστερό ή το δεξί πόδι μπροστά και μπορεί να επαναληφθεί.


D

Dedo: Δάχτυλο (του ποδιού και του χεριού).
Derecha: Δεξιά.
Derecho: Στητός, όρθιος, ευθύς. (βλ. postura)
Desplazamiento: Σημαίνει «μετατόπιση». Στο αργεντίνικο ταγκό είναι η μετατόπιση του ελεύθερου ποδιού του ενός παρτενέρ από το ελεύθερο πόδι του άλλου παρτενέρ. (βλ. sacada)
Dibujo: Σημαίνει «σχέδιο» ή «ζωγραφιά». Στο ταγκό, το dibujo πραγματοποιείται διαγράφοντας κύκλους ή μικρές κινήσεις στο πάτωμα με τα δάχτυλα του ελεύθερου ποδιού. (βλ. firulete, lapis, rulo)


E

Embutido: Σημαίνει «γεμίζω» ή «ποικίλω». Στο ταγκό είναι η αιώρηση του πέλματος προς τα πίσω μετά από ένα enrosque.
Enganche: Σημαίνει «γάντζωμα» ή «ζευγάρωμα».Ανήκει στα adornos (στολίδια). Η ντάμα "γαντζώνει" το πόδι της στην εξωτερική πλευρά του ποδιού του καβαλιέρου.
Enrosque: Από τη λέξη enrosque που σημαίνει «στρίβω». Στο ταγκό, είναι η περιστροφή που πραγματοποιεί ο καβαλιέρος γαντζώνοντας το ελεύθερο πόδι πίσω από το πόδι που εκτελεί την στροφή, ενώ η ντάμα πραγματοποιεί μία molinete (βλ. παρακάτω).
Entrada: Σημαίνει «είσοδος». Στο ταγκό αναφέρεται σε ένα μπροστινό βήμα ή στην τοποθέτηση του ποδιού που κινείται ανάμεσα στα πόδια του παρτενέρ, χωρίς να τα μετακινεί.
Entregarme: Σημαίνει «παραδίνομαι». Στο ταγκό είναι η «παράδοση» της ντάμας στη διεύθυνση του καβαλιέρου.
Espejo: Σημαίνει «καθρέφτης». Στο ταγκό αναφέρεται στην μίμηση της κίνησης του άλλου παρτενέρ, όπως στα ochos en espejo, όπου και οι δύο παρτενέρ πραγματοποιούν ταυτόχρονα μπροστινά ochos.


F

Fanfarron: Το ρυθμικό χτύπημα του πέλματος στο πάτωμα που προσδίδει θεατρικότητα και συναίσθημα στον χορό. (βλ. golpecitos)
Firulete: Σημαίνει «διακόσμηση», «στόλισμα». Στο ταγκό είναι πολύπλοκες κινήσεις που χρησιμοποιούν οι χορευτές για να επειδίξουν τις ικανότητές τους και να γεμίσουν τη μουσική. (βλ. adorno και lapiz)
Freno: Το σταμάτημα ή το κράτημα (σε σχέση με τη μουσική).


G

Gancho: Σημαίνει «γάντζο». Στο ταγκό αναφέρεται στο τύλιγμα του ποδιού ενός παρτενέρ γύρω από το πόδι του άλλου. Η κίνηση αυτή είναι κοφτή και επιτυγχάνεται με το λύγισμα και την επαναφορά του γονάτου σε επαφή με το πόδι του άλλου παρτενέρ. Μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε παρτενέρ, είτε εσωτερικά, είτε εξωτερικά από το πόδι του.
Giro: Σημαίνει «στροφή». Στο ταγκό, είναι η περιστροφή που πραγματοποιεί ο καβαλιέρος τοποθετώντας το ελεύθερο πόδι (με τη μύτη) μπροστά από το πόδι που θα πραγματοποιήσει την στροφή, ενώ η ντάμα πραγματοποιεί μία molinete (βλ. παρακάτω). Η στροφή αυτή είναι απότομη και κοφτή.
Club Style: Ένα είδος αργεντίνικου ταγκό, όμοιο με το milonguero style.
Golpecitos: Μικρά χτυπήματα με τα δάχτυλα. Ρυθμικό χτύπημα των δαχτύλων του ποδιού στο πάτωμα, ενώ βρίσκεται ολόκληρο το πέλμα στο έδαφος. Χρησιμοποιείται ως διακοσμητική κίνηση στον χορό. (βλ. fanfaron)
Golpes: Χτυπήματα με τα δάχτυλα, ενώ το πέλμα βρίσκεται κάθετο προς το έδαφος. (βλ. picados)
Cucharita: Σημαίνει «κουτάλι». Στο ταγκό είναι μία κίνηση κατά την οποία ο καβαλιέρος σηκώνει απαλά το πόδι της ντάμας τοποθετώντας το πόδι του κάτω από το πέλμα της. Συνήθως πραγματοποιείται στα μπροστινά ochos για να «στολιστεί» η κίνηση με το τίναγμα του ποδιού της ντάμας.


H

Habanera: Μία ακολουθία βημάτων (πλάι, μαζί, πλάι, μαζί) που εισάγεται με ένα πλαϊνό chasse. Συνήθως χρησιμοποιείται από τον καβαλιέρο για την καθοδήγηση των πίσω ochos (για την ντάμα).


I

Inclinada: Γέρνω. (βλ. carpa και puente)
Izquierda: Αριστερά.


J

Junta: Από τη λέξη juntar που σημαίνει «ενώνω» ή «φέρνω μαζί-κλείνω». Στο ταγκό αναφέρεται στο κλείσιμο των πελμάτων, καθώς είναι απαραίτητο να κλείνουν καλά τα πέλματα στο τέλος μίας φιγούρας και να περνάνε πολύ κοντά το ένα από το άλλο κατά τη διάρκεια του χορού για λόγους ισορροπίας και φινέτσας.


L

La marca: Η μετάδοση της διεύθυνσης, του ρυθμού και του χώρου, που αφορούν στην κίνηση που θα ακολουθήσει, από τον καβαλιέρο στην ντάμα.

Lapiz: Σημαίνει «μολύβι». Τα νοητά κυκλικά σχέδια που σχηματίζουν οι χορευτές στο πάτωμα με τα δάχτυλα ή με το εσωτερικό του πέλματος του ελεύθερου ποδιού, κατά την διάρκεια της στροφής ή ενώ στηρίζονται στο άλλο πόδι. Μπορεί να είναι είτε υπερβολικά, είτε πιο διακριτικά και μπορεί να γίνουν για να στολίσουν μία molinete. (βλ. dibujo και firulete)
Latigazo: Σημαίνει «μαστίγωμα». Στο ταγκό αναφέρεται στο κοφτό χτύπημα του ποδιού στο έδαφος, όπως στο boleo.
Llevada: Από τη λέξη llevar που σημαίνει μεταφέρω (βλ. barrida).
Lustrada: Από τη λέξη lustrar που σημαίνει «λουστράρω», «γυαλίζω». Στο ταγκό αναφέρεται στο τρίψιμο του παπουτσιού της ντάμας στο πόδι του καβαλιέρου.


M

Marcar: Διευθύνω. (βλ. la marca)
Media Luna: Σημαίνει μισοφέγγαρο. Στο ταγκό είναι μία σαρωτική, κυκλική κίνηση του ποδιού, κατά την οποία το πέλμα βρίσκεται συνεχώς σε επαφή με το πάτωμα. Συνήθως χορεύετε από την ντάμα (συνήθως την διευθύνει ο καβαλιέρος με ένα sacada στο πόδι της ντάμας που θα κινηθεί). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ακολουθήσει ένα gancho από την ντάμα.
Media vuelta: Μισή στροφή που συνήθως πραγματοποιείται με ελεύθερό το αριστερό πόδι για τον καβαλιέρο και το δεξί πόδι για την ντάμα. Ο καβαλιέρος κινείται μπροστά με το δεξί του πόδι διευθύνοντας την ντάμα να κινηθεί προς τα πίσω με το αριστερό πόδι και έπειτα να πραγματοποιήσει άλλα δύο βήματα στρίβοντας μισή στροφή.
Milonga: Μπορεί να αναφέρεται στη μουσική ή στο είδος χορού που προϋπήρχε του αργεντίνικου ταγκό και είχε μουσικό χρόνο 2/4. Επίσης μπορεί να αναφέρεται στην αίθουσα χορού ή στη γιορτή όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονταν και χόρευαν ταγκό.
Milongueros: Έτσι ονομάζονται οι άνθρωποι που συχνάζουν στις Milongas και θεωρούνται φανατικοί του αργεντίνικου ταγκό.
Molinete: Σημαίνει «ανεμιστήρας». Στο ταγκό, molinete ονομάζονται τα μπροστινά και τα πίσω ochos που γίνονται κυκλικά (με περιστροφή).
Mordida: Από τη λέξη morder που σημαίνει «δαγκώνω». Στο ταγκό είναι μία φιγούρα όπου το πόδι του ενός παρτενέρ εσωκλείεται μεταξύ των πελμάτων του άλλου παρτενέρ. Αν τα πόδια του πρώτου παρτενέρ είναι σταυρωμένα, η κίνηση ονομάζεται «Reverse Mordida». (βλ. sandwich)
Mordida Alto: Μία παραλλαγή του mordida κατά την οποία ο ένας χορευτής πιάνει το γόνατο του παρτενέρ του ανάμεσα στα δικά του γόνατα.


O

Ocho: Σημαίνει «οχτώ». Στο ταγκό είναι μία κίνηση κατά την οποία η ντάμα διαγράφει οχτάρια με τα πόδια της στο πάτωμα. Στο αργεντίνικο ταγκό τα πέλματα στο τέλος κάθε ocho βρίσκονται σε τρίτη θέση (καμάρα με φτέρνα), σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό ταγκό όπου το ελεύθερο πόδι μένει ανοιχτό προς τα πίσω και προς το πλάι.
Ocho Adelante: Ένα ocho προς τα μπρος. Λέγεται και ocho defrente.
Ocho Atras: Ένα ocho προς τα πίσω.
Ocho Cortado: Σημαίνει «κοφτό οχτάρι». Στο ταγκό ονομάζεται έτσι ένα molinete ή ένα ocho το οποίο σταματά και επαναφέρεται στην αρχική θέση. Χρησιμοποιείται κυρίως στο club style tango για την αποφυγή συγκρούσεων στην πίστα.
Ochos en Espejo: Σημαίνει «ochos στον καθρέπτη». Και οι δύο παρτενέρ πραγματοποιούν ταυτόχρονα μπροστινά ochos.
Orillero Style: Το αυθεντικό και το πιο δημοφιλές είδος αργεντίνικου ταγκό. Χαρακτηρίζεται από γρήγορους βηματισμούς και μικρά άλματα (συνήθως από τον καβαλιέρο).


P

Palanca: Σημαίνει «ανασηκώνω». Στο ταγκό είναι η διακριτική βοήθεια που δίνει ο καβαλιέρος στην ντάμα κατά τη διάρκεια των αλμάτων και των σηκωμάτων, όπως στο tango fantasia.
Parada: Σταμάτημα. Από τη λέξη parar που σημαίνει «σταματώ». Στο ταγκό αναφέρεται σε ένα σταμάτημα το οποίο κάνει ο καβαλιέρος στην ντάμα, συνήθως καθώς σταυρώνει τα πόδια της προς τα πίσω (σε ένα ocho, ή ένα molinete), ασκώντας πίεση στη μέση και στο χέρι της, εμποδίζοντάς την από το να κινηθεί. Αν η διεύθυνση είναι σωστή, η ντάμα θα πρέπει να έχει σταματήσει με τα πόδια της σε διάσταση, μπρος και πίσω, και το βάρος της στο κέντρο. Έπειτα, ο καβαλιέρος μπορεί να απλώσει το πόδι του για να αγγίξει το μπροστινό πόδι της ντάμας για να «διακοσμήσει» την κίνηση ή μπορεί να κάνει pivot στο ένα πόδι για να καθρευτίσει την στάση της ντάμας (fallaway).
Parejas: Το ζευγάρι, οι παρτενέρ στο ταγκό.
Pasada: Το πέρασμα πάνω από κάτι. Στο ταγκό συμβαίνει όταν ο καβαλιέρος έχει σταματήσει την ντάμα με το ελεύθερό του πόδι έχοντας επαφή με το πόδι που στηρίζει το βάρος της, και την οδηγεί να κινηθεί μπροστά πάνω από το πόδι του. Συνήθως χρησιμοποιείται στο τέλος ενός molinete ή ενός mordida. Η ντάμα μπορεί είτε να περάσει πάνω από το πόδι του καβαλιέρου, είτε να το προσπεράσει από το πλάι κάνοντας κύκλο με την μύτη του ποδιού της. Η Pasada ειναι ένα βήμα το οποίο δίνει την ευκαιρία στην ντάμα να προσθέσει διακοσμητικές κινήσεις, ανάλογα με το αν και πόσο χρόνο θα της δώσει ο καβαλιέρος πριν την διευθύνει προς τα μπρος.
Paso: Το βήμα.
Patada: Η κλωτσιά.
Pausa: Το σταμάτημα, το κράτημα (αναφέρεται στην κίνηση των χορευτών σε σχέση με τη μουσική).
Picados: Το τίναγμα της φτέρνα προς τα πάνω ( γίνεται και με παράλληλη περιστροφή του κορμού) πριν από ένα βήμα προς τα μπρος. Συνήθως χρησιμοποιείται ως διακοσμητική κίνηση πριν από ένα ocho. (βλ. golpes)
Pie: Το πέλμα.
Pierna: Το πόδι.
Pisar: Βηματίζω.
Piso: Πάτωμα.
Pista: Η πίστα.
Pivot: Στροφή στο ένα πόδι ολόκληρου του σώματος και των ώμων
Planeo: Ένα pivot (στροφή στο ένα πόδι) ή «γλίστρημα». Κατά τη διάρκεια αυτού το βήματος, ο καβαλιέρος πατάει μπροστά, συνήθως με το αριστερό πόδι, και στρίβει πάνω σε αυτό, ενώ το άλλο πόδι γλιστρά στο πάτωμα ακολουθώντας την κατεύθυνση της στροφής. Μπορεί να γίνει και από τους δύο παρτενέρ.
Postura: Σημαίνει «στήσιμο». Η σωστή στάση στο αργεντίνικο ταγκό είναι όρθια και κομψή με τους ώμους χαλαρούς και πάνω από την λεκάνη, ενώ το κέντρο του σώματος γέρνει προς τον/την παρτενέρ. (βλ. derecho)


R

Rabona: Τριπλός βηματισμός με σταύρωμα. (βλ. traspie)
Resolucion: Σημαίνει «κατάληξη». Στο ταγκό αναφέρεται στο κλείσιμο μίας φιγούρας. Γίνεται στους χτύπους 6, 7, and 8 και συνήθως σχηματίζει μισό τετράγωνο, αλλά μπορεί να γίνει και με στροφή.
Ronda: Η γραμμή χορού (La ronda). Αναφέρεται στον κανονισμό που ισχύει και στο αργεντίνικο όταν χορεύεται προοδευτικά σε γραμμή χορού. Οι χορευτές πρέπει να κινούνται αριστερόστροφα στην πίστα, ακολουθώντας τις νοητές γραμμές χορού γύρω από το δωμάτιο.
Rulo: Συνώνυμο του lapiz. Με το πόδι που δεν έχει βάρος και κατά τη διάρκεια μιας παύσης της κίνησης, σχηματίζουμε κύκλο δίπλα στο άλλα μας πόδι. Ανήκει στα στολίδια της ντάμας αλλά συχνά και του καβαλιέρου.


S

Sacada: Μετατόπιση.Βήμα με το οποίο ο ένας μεταφέρεται στην θέση που είχε ο άλλος αμέσως πριν. Γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε το πόδι στο οποίο μεταφέρει το βάρος ο ένας, εκτοπίζει το ελεύθερο πόδι του άλλου.
Salida: Σημαίνει «έξοδος» ή «ξεκίνημα». Στο ταγκό salida ονομάζεται η βασική φιγούρα η οποία μπορεί να αποτελέσει τόσο το ξεκίνημα, όσο και το τέλος μίας φιγούρας.
Salida cruzada: Το ξεκίνημα ενός βήματος με σταύρωμα των ποδιών. (π.χ. βήμα δεξιά και σταύρωμα με το αριστερό πόδι, βήμα αριστερά και σταύρωμα με το δεξί πόδι)
Saltito: Ένα μικρό άλμα.
Sandwichito: Το πόδι του ενός παρτενέρ κλείνεται ανάμεσα στα πέλματα του άλλου παρτενέρ.
Seguidillas: Μικροί και γρήγοροι βηματισμοί. (βλ. corridas)
Seguir: Ακολουθώ.
Sentada: Το κάθισμα.
Stork: Αναφέρεται σε μία θέση κατά την οποία το ελεύθερο πόδι της ντάμας στηρίζεται πάνω στο πόδι που κρατάει το βάρος σχηματίζοντας τον αριθμό τέσσερα (δεν χρησιμοποιείται συχνά). (βλ. calesita και quatro)
Sube y Baja: Σημαίνει «πηγαίνω πάνω και κάτω». Στο ταγκό είναι ένα βήμα της milonga κατά το οποίο το ζευγάρι κάνει ένα βήμα προς τα μπρος (με κλείσιμο των ποδιών) και προς τα πίσω (με κλείσιμο των ποδιών), σε δεξιά πλευρά (θέση σώματος), με κίνηση των γοφών όμοια με εκκρεμές. (βλ. ven y va)


T

Tanguero-a: Αναφέρεται σε κάθε παθιασμένο λάτρη του αργεντίνικου ταγκό. Από την ιστορία του, τη μουσική και τους στίχους του, μέχρι και τον ίδιο τον χορό. (βλ. aficionado)
Tango de Salon: Κομψό και κοινωνικό στιλ αργεντίνικου ταγκό, που χαρακτηρίζεται από αργές μετρημένες και απαλές κινήσεις. Περιλαμβάνει όλα τα βασικά βήματα του ταγκό και οι χορευτές στοχεύουν στην ακρίβεια και την απαλότητα των βημάτων, καθώς και στην σωστή ακολούθηση της γραμμής χορού. Το κράτημα δεν είναι τόσο κοντινό όσο σε άλλα στιλ και είναι πολύ ελαστικό, έτσι ώστε να προσαρμόζεται ανάλογα με την φιγούρα που χορεύουν οι παρτενέρ.
Tango Fantasia: Είναι ένα κράμα των αυθεντικών βημάτων του αργεντίνικου ταγκό, του μπαλέτου, των ballroom χορών, ακόμα και του skating στον πάγο! Εκτός από τις βασικές φιγούρες του ταγκό, το Tango Fantasia περιλαμβάνει βήματα, όπως τα ganchos, τα sacadas, τα boleos, και τα sentadas, αλλά και κλωτσιές, στροφές, άλματα, σηκώματα, και γενικά οτιδήποτε οι χορευτές και ο χορογράφος θεωρούν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Κανονικά αυτό το στιλ ταγκό χορεύεται μόνο σε σόου. Περιστασιακά όμως χορεύεται και σε milongas με καθόλου καλή τεχνική και συνήθως από κακότροπους χορευτές που το μόνο που επιθυμούν είναι να κάνουν επίδειξη χωρίς να ανησυχούν που μπορεί να τραυματίσουν τα υπόλοιπα ζευγάρια που συμμετέχουν στην milonga.
Tango Liso: Σημαίνει «απαλό ταγκό». Είναι ένας τρόπος για να χορέψει κάποιος αργεντίνικο ταγκό που χαρακτηρίζεται από έλλειψη εντυπωσιακών φιγούρων και βημάτων. Χορεύονται μόνο τα βασικά βήματα (caminadas, ochos), ενώ άλλες φιγούρες (ganchos, sacadas, boleos) ή άλλες ακροβατικές κινήσεις (σηκώματα) δεν χρησιμοποιούνται.
Tijera: Σημαίνει «ψαλίδι». Στο ταγκό είναι μία κίνηση που συνήθως χορεύεται από τον καβαλιέρο, κατά την οποία το ελεύθερο εκτεταμένο πόδι μαζεύεται μπροστά από το πόδι που στηρίζει το βάρος, χωρίς να πάρει βάρος, έτσι ώστε να παραμείνει ελεύθερο για να κάνει την επόμενη κίνηση. Μπορεί να αναφέρεται και στην φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος κινείται μπροστά σε εξωτερική θέση παρτενέρ (αριστερά ή δεξιά) χαϊδεύοντας το εξωτερικό μέρος του ποδιού της ντάμας με το πόδι του. Έπειτα, σταυρώνει το πόδι του προς τα πίσω αναγκάζοντας την ντάμα να σταυρώσει μπροστά. Μπορεί επίσης να αναφέρεται σε μία φιγούρα με αλματάκι που περιλαμβάνεται στο tango fantasia, όπου η ντάμα κινεί το πόδι της ψηλά και κυκλικά, και το άλλο πόδι της σηκώνεται με το ίδιο τρόπο ενώ το πρώτο πόδι χαμηλώνει.
Titubeo: Καθυστέρηση, σταμάτημα της κίνησης σε σχέση με τη μουσική. (βλ. pausa)
Trabada: Σημαίνει «δεμένος (με ζώνη)». Στο ταγκό είναι ένα lock step κατά το οποίο η ντάμα σταυρώνει τα πόδια της (τα πόδια κλειδώνουν). Αυτό επιτυγχάνεται όταν, αφού ο καβαλιέρος έχει κάνει ένα βήμα με το δεξί πόδι έχοντας την ντάμα σε δεξιά πλευρά, επανέρχεται σε κλειστή θέση κάνοντας βήμα με το αριστερό πόδι.
Traspie: Τριπλός βηματισμός με σταύρωμα των ποδιών. Η κίνηση γίνεται πάνω σε δύο μουσικούς χτύπους με την εξής ακολουθία: βήμα, σταύρωμα, βήμα. Το πρώτο βήμα και το σταύρωμα μοιράζονται ένα μουσικό χτύπο. Η κίνηση μπορεί να ξεκινήσει με οποιοδήποτε πόδι, και συνεπώς μπορεί να γίνει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. (βλ. contrapaso και rabona)
Truco: Σημαίνει «κόλπο» ή «ακροβατικό». Μπορεί να αναφέρεται σε περίπλοκες αθλητικές φιγούρες, σε σηκώματα ή και στο tango fantasia (είδος ταγκό, βλ. παρακάτω)


V

Vals: Αναφέρεται στο αργεντίνικο βαλς. Είναι ένα είδος αργεντίνικου ταγκό το οποίο χορεύεται με μουσική στον ρυθμό του βιεννέζικου βαλς.
Vev y Va: Μία κίνηση διαδοχικά προς τα μπρος και προς τα πίσω. (βλ. sube y baja)
Viborita: Σημαίνει «φίδι». Στο ταγκό είναι μία φιγούρα κατά την οποία ο καβαλιέρος τοποθετεί το δεξί του πόδι ανάμεσα στα πέλματα της παρτενέρ του, μετατοπίζοντας (sacada) διαδοχικά, πρώτα το αριστερό και έπειτα το δεξί της πόδι.
Volcada: Από τη λέξη volcar που σημαίνει «ανατρέπω». Στο ταγκό είναι ένα βήμα κατά το οποίο ο καβαλιέρος αναγκάζει την ντάμα να γείρει προς τα μπρος σχεδόν μέχρι να χάσει την ισορροπία της. Σαν αποτέλεσμα η ντάμα σηκώνει και επαναφέρει το ένα πόδι, που είναι μία πολύ όμορφη κίνηση. Για την εκτέλεση της φιγούρας αυτής χρειάζεται απαραίτητα δυνατό κλειστό κράτημα.


Z

Zarandeo: Είναι το πιβοτάρισμα της ντάμας στο ένα πόδι μπρός και πίσω σύμφωνα με τον ρυθμό της μουσικής.

Google+0
Google+
http://2tango.gr/tangopedia/orologia
YouTube0
YouTube
Instagram0
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.